Czego chińscy klienci oczekują od polskich marek

Elementem poprzedzającym stworzenie udanej kampanii marketingowej powinno być pozyskanie wiedzy o swoich klientach. W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka wyróżniających kryteriów, które chińscy klienci poszukują w zachodnich markach.

Jakość

Opisywana jako pierwsza nie bez powodu  – jest to jedna z najważniejszych cech produktu lub usługi, jaką można wyróżnić się na chińskim rynku. Niezależnie od tego, czy będzie to prestiżowy kurs edukacyjny, ekskluzywna wycieczka z biura podróży, czy też wysokiej jakości produkt detaliczny, jakość jest tym co bardzo zainteresuje coraz bardziej wymagającą jak i coraz zamożniejszą społeczność chińskich konsumentów.

Autentyczność

Większość chińskich klientów jest naturalnie podejrzliwa wobec niemarkowych, produkowanych lokalnie produktów, ze względu na wcześniejsze doświadczenia z podróbkami. Autentyczne zachodnie marki, które pozostają przywiązane do zachodnich wartości (zwłaszcza jakości, stylu czy europejskiego dziedzictwa itp.) będą mogły zdobyć zaufanie swoich chińskich odbiorców.

Wykonanie

Serca chińskich klientów można podbić wysoką jakością wykonania produktu bądź usługi. W przypadku zastosowania luksusowych materiałów czy nowoczesnych technologii,cena oddali się na drugi plan. Chińscy klienci ochoczo reagują na produkty premium które stanowią symbol wyszukanego gustu i sukcesu. W przypadku usług, kryterium jakości wykonania można rozumieć jako rezultaty osiągniętych efektów- czyli stopień zaspokojenia potrzeb konsumenta dzięki wykonanej usłudze. Kluczem jest aby rzeczywiste doświadczenia marki odpowiadały oczekiwaniom klientów.

Prestiż

Podobnie jak w przypadku wysokiej jakości wykonania,chińscy klienci są skłonni zapłacić więcej za marki premium, aby podkreślić lub podnieść swój status społeczny. Jest to charakterystyczne na rynku mody. Niemniej świadomość cen wśród chińskich klientów jest wysoka i za prestiż zachodnich marek płacą najczęściej za pośrednictwem kanałów eCommerce, gdzie produkty te są tańsze niż importowane odpowiedniki.

Wybór

Dostęp do zachodnich marek, daje chińskiemu odbiorcy poczucie większego wyboru. Dla polskich przedsiębiorców chcących promować się w Chinach oznacza to możliwość zaoferowania alternatywy w stosunku do lokalnych dóbr i usług, czy to w postaci oferty międzynarodowych kursów biznesowych, czy luksusowych skórzanych torebek.

Dziedzictwo

Jako, że Chińczycy coraz bardziej otwierają się na zachodni świat, europejski styl życia, historia i kultura cieszą się wśród nich dużym zainteresowaniem. Marki zachodnie, które przemycają elementy dziedzictwa i tradycji mogą liczyć na szczególną atencję na tym rynku. Chińscy klienci uwielbiają angażować się w bogatą i autentyczną historię dziedzictwa marki, aby poczuć z nią głęboki emocjonalny związek.

Spersonalizowana komunikacja

Chcąc dostosować się do zwyczajów zakupowych online w Chinach, za konieczność należy uznać stworzenie sprawnego komunikatora. Pierwszy kontakt z klientem powienien być wysoce spersonalizowany oraz dostosowany do zainteresowań i potrzeb odbiorcy. Koniecznością jest również obecność na najpopularniejszych chińskich portalach społecznościowych, takich jak WeChat i Weibo. Potrzebna jest świadomość w jaki sposób proponowana oferta zaspokoja potrzeby odbiorców, a następnie uwzględnienie tego przy tworzeniu dostosowanego planu komunikacji i kampanii marketingowej.

Łatwość zakupu

W komunikacji marketingowej online chińscy klienci oczekują nie tylko dostosowanego przekazu, ale też sprawnego przekierowania do systemu płatności. Polskie marki powinny starać się zintegrować popularne chińskie platformy płatnicze ze swoimi witrynami internetowymi i budować sklepy eCommerce w ramach chińskich platform mediów społecznościowych, które oferują taką funkcjonalność. Elektroniczne zakupy z wykorzystaniem komputera PC lub laptopa stanowią w Chinach mniejszość transakcji, dlatego należy zadbać o to aby Twój produkt lub usługa był dla chińskiego odbiorcy dostępny za pomocą kilku dotknięć ekranu wszechobecnego smartfona.

Usługa

Chińscy klienci są nie tylko pozytywnie nastawieni, ale wręcz oczekują, że ich doświadczenie z marką nie skończy się na zwykłym zamówieniu produktu. Ważne jest doświadczenie klienta związane z odbiorem reklamy jak i usługami okołosprzedażowymi. Może to obejmować dorzucony gratis gadżet lub spersonalizowane podziękowania. Cenione są również akcesoria, takie jak produkty do pielęgnacji skórzanych wyrobów, czy też bony i promocje na przyszłą sprzedaż. Każdy punkt kontaktu z usługą należy traktować jako okazję do zachwycenia i zatrzymania klienta.

 Chińscy klienci są niezwykle aktywni w Internecie – dzielą się recenzjami na forach, rekomendacjami na platformach społecznościowych. Dlatego marki zachodnie muszą dużo inwestować w swoją obecność cyfrową, a następnie starać się nią zarządzać, regularnie analizując, angażując się i utrzymując interakcję z publicznością online. Będzie to łatwiejsze dzięki pomocy agencji marketingowej,  która może zarządzać wszystkimi interakcjami online w imieniu marki i zapewniać analikę potwierdzającą skuteczność kampanii.